perjantai 3. toukokuuta 2013

Valmistautuminen jatkuu

17 aamua starttiin.
Tällaisiin kohteisiin matkustaessa kannattaa tehdä ulkoministeriön sivulle aina matkustusilmoitus, me teimme sellaisen tällä viikolla. Lisäksi puhelimeen kannattaa laittaa muistiin oman vakuutusyhtiön päivystysnumero, Kazakstanin suomen suurlähetystön numero sekä ulkoministeriön päivystysnumero. Numeroiden tallentaminen on niin helppoa että sitä ei kannata jättää tekemättä.

Sää:
Vuorella lähes jokapäiväinen lumisade vähenee, seuraavaan kahteen päivään uutta lunta on luvattu yli 60cm, sen jälkeen 3 selkeää poutapäivää ja sen jälkeen taas reilu 30cm lunta. Lämpötilan 0 rajan pitäisi nousta 8.5 mennessä noin 3500 metriin. Kohta pääsee arvuuttelemaan jo lumirajan korkeutta...

3 kommenttia:

  1. Vaihdatteko reittiä jos lumi on vyöryvän tuntuista? Miten vyöryherkkyyden voi tutkia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvio vyöryherkkyydestä tehdään paikanpäällä. Ennakkotietona meitä auttaa kun seuraamme hieman säätiedotuksia alueelle, tosin aina niihinkään ei ole luottaminen. Jos lumi on todella vyöryherkkää täytyy miettiä reitti uusiksi. Vyöryherkyyttä voi tutkia mm. kaivamalla noustavaan seinämään monttu ja tutkimalla lumikerroksia, onko esim. välissä kovakerros, onko välissä kerros joka on ns. ryynejä jne.
      Hyvän kuvan lumen vyöryherkkyydestä saa jo lähestymisessä, sataako nousun aikana uutta lunta? (Nousu kestää kuitenkin startista III leiriin noin 3 vrk.) Jos lunta sataa niin minkä verran, kovettaako ylhäällä tuuli satanutta lunta? Näemmekö tai kuulemmeko lumivyöryjen ääniä?
      Kun aloitamme nousun laaksosta noin +3200m tasosta kohti III leiriä ja silloin ylhäällä noususeinällä tulee vyöryjä alas on asia jo harvinaisen selvää. Tosin jos ko. seinämämme vyöryy alas, voimme harkita ylösnousuun vyöryjälkeä / uraa, mikäli paikka on semmoinen että siihen ei tule uutta vyöryä esim. sivusta.
      Päätökseen vaikuttaa siis todella moni asia, ja osuuko sittenkään ratkaisu oikeaan? Joskus vyöry irtoaa ihan täydellisellä säällä.
      Koetamme katsoa tilanteen tarkkaan, harkita nousukohdan tarkkaan ja toivoa sitten vain parasta.

      Poista
    2. Teen vielä ennen lähtöä alustavan arvion vyöryherkkyydestä - mukava itsekkin sitten livenä katsoa sattuiko arvio ennakkotietojen mukaan edes sinne päin - voihan se olla että osuu kohdilleen vain tuurilla :)

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.